Om pornografi
Följande text skrev jag 2002, då som hemtenta i kursen Kroppens estetik som jag läste inom programmet Samtidens estetik. Jag var 21.
Pornografi har funnits länge men kom till som litterär och visuell verk främst i samband med den västerländska moderniteten. Det är inget enkelt ämne, som dagens pornografiska verk kan framstå eftersom de till största del ska fylla njutningens syfte. Jag tänkte titta närmare på hur pornografi kan uttrycka sig och vilka andra syften den kan uppfylla. Propaganda, fulländad skönhet, och kvinnan är de ämnen som jag kommer att beröra.
I mellankrigstidens Berlin, 1936 dokumenterade Leni Riefenstahl de Olympiska spelen i filmen ”Olympia”. Filmen blev en lovsång till den idealiserade kroppen, framförallt den ariska kroppen. Filmen, trots att den enbart skulle vara en dokumentär om de Olympiska spelen, blev en propagandafylld hyllning till nazipartiet och stärkte dess ställning. Riefenstahl själv förnekar att filmen på något sätt skulle handla om propaganda utan helt och hållet om atleterna. Hon påstod sig vara intresserad av det sköna, skönhet och harmoni.
Jämför man nazikonst med kommunistisk konst som kom från Kina eller Sovjetunionen på den tiden, så är den både liderlig och idealiserande, medan den kommunistiska konsten är asexuell.
”Den fascistiska konsten visar upp en utopisk estetik – den fysiska perfektionens.” (Susan Sontag ”Fascinerande Fascism” Ur: ”I Saturnus Tecken”)
En utopisk estetik innebär en idoliserad erotik där sexualiteten är förvandlad till ledarnas magnetism och anhängarnas glädje. Idealet, enligt fascismen, var att omforma sexuell energi till en andlig kraft som skulle verka för samhällets bästa.
Nakna kroppar målade eller skulpterade av nazitidens målare och skulptörer såg ut som bilder i herrtidningar, vackra pinuppor, skenheligt könlösa men ändå pornografiska. Riefenstahl var ingen rasist på det området, i hennes verk framställdes alla sorters kroppstyper, dock var det alltid starka kroppar.
”I pornografisk litteratur, filmer och prylar över hela världen, särskilt i USA, England, Frankrike, Japan, Skandinavien, Holland och Tyskland, har SS blivit något som rör sexuell äventyrlighet” (Susan Sontag ”Fascinerande Fascism” Ur: ”I Saturnus Tecken”)
Detta främst på grund av SS-uniformen.
”Uniformen var svart, en färg som hade viktiga övertoner i Tyskland. På den bar SS en stor mängd dekorationer, symboler, beteckningar för att upplysa om graden, från kragrunorna till dödskallen. Den utgjorde en både dramatisk och hotande blick.” Så skriver Susan Sontag i ”Fascinerande Fascism”. Texten är hämtad från baksidan av ”SS Regalia” som handlar om SS-uniformen. Uniformen står för gemenskap, ordning, identitet, kompetens, legitim auktoritet samt det legitima utövandet av våld. SS hade just denna legitima rätt att använda våld, rätten att ha total makt över andra och behandla dem som underlägsna. Sadomasochism är en extrem form av sexualitet. Man kan förenkla det och säga att sadomasochism går ut på att leka nazist. Man använder då redskap såsom stövlar, kedjor, läder, handbojor och liknande. Dessa redskap har alla en anknytning till nazismen. Dels för att redskapen påminner om den välskurna, eleganta och tunga SS-uniformen och dels för att nazistledarna själva hade tycke för sexuella metaforer.
”Nazismen är otvivelaktigt ‘sexigare’ än kommunismen (vilket inte är något att hålla nazisterna räkning för, utan snarare visar något av den sexuella fantasins natur och begränsningar).” (Susan Sontag ”Fascinerande Fascism” Ur: ”I Saturnus Tecken”)
Vi har alltså två ytterligheter, nazism och sadomasochism, som båda har gemensamt att någon dominerar och någon blir dominerad. De handlar båda om maktspel och fasta grepp. Sadomasochism är det längsta man kan sträcka sig när det gäller sex, man kommer till en punkt där sex blir enbart sex, avskild från det personliga, från relationer och kärlek. Det är ett skådespel, en iscensättning av sexualiteten. Sadomasochism har alltid förekommit, men på senare tid kan man fråga sig om inte den sexuella teatern som utspelar sig på bordeller och i sovrummen inte är till för att återskapa nazismens teater samt de inblandades tidigare erfarenhet. Här kan man se en direkt koppling till pornografi. Pornografi har idag, som jag nämnde på de första raderna, ytterst ett syfte, njutningen. Pornografi gör sex till en opersonlig akt mellan en man och kvinna, man och man, flera kvinnor osv. Sex som hittills varit något ytterst privat och personligt lämnar sovrummet och blir getsaltat genom det skriva ordet eller skådespelare. Nu finns den sexuella njutningen nära till hands för alla.
Pornografi skrivs oftast av män, för män. Inom nazipartiet var de flesta som var verksamma på högre poster män. Sadomasochism dock ser ingen skillnad på kvinnor och män och både kvinnan och mannen kan inta den dominerande rollen. Vilken ställning får då kvinnan i pornografin? Lynn Hunt skriver i ”Obscenity and the origins of Modernity, 1500-1800” om Kathryn Norberg som skrivit en essä om den “pornografiska horan” i den tidiga pornografiska litteraturen. Kvinnan var då för det mesta en prostituerad.
”The pornographic whore, such as Margot (the stocking mender who is the main character of Margot la ravaudeuse, 1750), is most often portrayed as independent, determined, financially successful and scornful of the new ideals of female virtue and domesticity. Such texts, written by med, consequently elide the very sexual difference that was increasingly coming into vogue in medical tracts and domestic manuals.” (Lynn Hunt ”Obscenity and the origins of Modernity, 1500-1800”)
Kvinnan beskrivs här av mannen som någon föraktfullt ser ner på den dygdfulla kvinnan, hemmafrun som inte ger sig ut på äventyr likt en prostituerad. Sedan skriver Hunt att detta alltså skulle gå emot de differenser som fanns mellan könen på den tiden. Frågan är om en sådan beskrivning hjälpte eller stjälpte kvinnan.
Kvinnorna ses som en frestelse i pornografin. De ska vara vackra samtidigt som de är vulgära. De ska väcka lust hos mannen. Som sagt så var det ofta prostituerade kvinnor som gestaltades i tidig pornografi. De hade hög socialkompetens och kan jämföras med flanörer, ofta omskrivna i realismens litteratur. Kan man då säga att kvinnan trots hennes framställning som underlägsen mannen ändå hade en hög ställning på den sociala skalan?
Den pornografiska litteraturen under 1700-talet, skriver Hunt, kan ses som en reductio ad absurdum, motsägelse, till realistlitteraturen och som sådan avslöjar den då de sociala bekymren för den tiden. Det skulle dock inte vara helt sant att påstå att pornografin helt och hållet speglade de sociala förhållandena. Däremot stärks denna teori av min tidigare presentation av fascismen och nazismen och kopplingen mellan dessa och bl a sadomasochismen. Sadomasochismen är idag mer accepterad och vanligt förekommande. Denna iscensättning av sexualitet kunde jämföras med relationen mellan herre och slav.
Och i dagens samhälle kan man se denna relation inte enbart i sovrummet, eller i den pornografiska filmen eller romanen, men även i vårt vardagliga liv. Vi har en herre, i detta fall ej Gud, men någon som står över oss, vare sig det är en arbetsgivare eller vår partner. Vi domineras av lagar och bestämmelser, etik och moral, sociala regler och normer och även vårt sexliv blir lidande. Man är tvungen att anpassa sig till det normala, oftast heterosexuella, och låter sig alltså kuvas. Därför har pornografi fått en stor marknad men betraktas fortfarande som hemligt och skamligt trots att det för fram i ljuset det mest naturliga och privata, det vill säga sexualakten, och gör den offentlig. Säger då dagens pornografi att det finnas fascismtendenser i vårt samhälle? Är den nakna kroppen ännu ett sätt att fascistiskt indela människor i olika rangordnade grupper? Eller så är pornografi helt enkelt en maskerad för att vi ska kunna leva ut våra perversioner och fantasier. ”För att fantasin skall få djup kräver den detaljer” skriver Sontag i ”Fascinerande Fascism”. Det kanske är därför som pornografi inte utelämnar några detaljer, den klär av vårt privata sexliv och presenterar den för den stora publiken, ofta i en något extrem form som kanske inte skiljer sig så mycket från det vi upplever i våra sovrum. Det finns nog inom oss alla en önskan om att få dominera och bli dominerad och att man då ”lånar” fascismens struktur i dessa lekar är nog ett tecken på att historien påverkar oss i allra högsta grad, ibland utan att vi ens är medvetna om det. Som tur är så är sadomasochismen, som del av pornografin, en iscensättning av sexualitet och inte en riktig fascistisk handling.
Referenser:
Hunt, Lynn ”Obscenity and the Origins of Modernity, 1500-1800”, 1993
Sontag, Susan “Fascinerande Fascism” ur ”I Saturnus Tecken” , 1981
©aidab.se